Kriminalitet

Kriminalitetsbekæmpelse i samfundet er vanskelig, men den måde, den bliver løst på idag, er ikke optimal. Specielt er det, vi betragter som den hårde straf, fængsling, slet ikke egnet til at modvirke kriminalitet på langt sigt. Det har i mange år været kendt blandt folk, der arbejder med kriminalitet, at fængsling med meget stor sikkerhed uddanner indsatte til kriminalitet. Den der sætter spørgsmålstegn ved fængselsstraf bliver dog uvægertligt mødt med spørgsmålet: Hvad skal vi så? - Og det kræver et svar. Nærværende temmeligt ustrukturerede notat er et første forsøg på en analyse i søgningen efter det krævede svar.

Hvorfor straffer vi?

Hvordan straffer vi?

Hvem straffer vi?

Det er almindeligt antaget, at vi kun vil straffe ansvarlige personer. Syge mennesker, her forstås oftest psykisk syge, skal ikke straffes, men hjælpes med passende behandling. Dette lyder lettere end det er; definitionen af sygdom og behandling er vanskelig navnlig i forbindelse med seksuelt relaterede forbrydelser. Er for eks. kastration behandling eller mishandling?
Små børn, som ikke forstår konsekvensen af deres handlinger, skal heller ikke straffes, de skal vejledes. I konsekvens heraf har men fastsat en såkaldt kriminel lavalder, og børn under denne alder straffer vi principielt ikke. Vurderingen af hvad børn og unge forstår er heller ikke let. Forsigtigvis har man sat grænsen der, hvor man er sikker på, at alle over den forstår hvad de gør. Det har til gengæld den konsekvens, at mange lige under grænsen udmærket forstår alt, og tillige er meget bevidste om at de ikke kan straffes, og udnytter dette til at begå "ustraffelig" kriminalitet. Med mellemrum kommer så forslag om sænkning af aldersgrænsen op i diskussionen.

Typer af kriminalitet, og et forsøg på årsagen

Forebyggelse af kriminalitet

Samfundets reaktion på kriminalitet bør betragtes som en service, der er forbeholdt danske statsborgere. Vi kan dårligt overkomme vore egne og slet ikke andre.

Politiet indtager en nøgleposition, og alt tyder på, at en meget kraftig forøgelse af politiets bemanding vil være nødvendig. Kraftig forøgelse betyder i denne sammenhæng en tredobling, ikke 10% på nogle år. Den hyppige kritik af politiet, som vi har det de sidste år, bunder dybest set i mangel på resourcer. Det tager tid at uddanne politifolk, så det haster med at komme i gang. Umiddelbart kan politiet muligvis styrkes ved tilførsel af kontorpersonale

En del - mange - forbrydelser vil kunne undgås ved at fjerne nogle forbud. Så vil der ikke være tale om overtrædelser. Sådan vil sortbørs kunne næsten fjernes. Kopiering af rettighedsbelagt materiale. Som teknikken har udviklet sig med kopimaskiner, computere etc. er kampen mod kopiering som Don Quijotes kamp mod vejrmøller.

Det "hul" der findes i ansvaret, når unge under den kriminelle lavalder begår kriminalitet bør lukkes ved at inddrage forældrene i ansvaret. Erstatning og bøde bør kunne bringes i anvendelse.

Bandekriminalitet forekommer meget ubehagelig og vanskelig. Samtidig er det nok den kriminalitet, som især bliver værre ved anvendelse af fængselstraf. Genopdragelse, måske langvarrig, og internering synes at være eneste for hånden.

Mange fængselsstraffe vil kunne erstattes af bøde og/eller kvarterarrest.

Fulton, skibet og skolen, viste sig at være god til at få unge på ret køl. Skoleskibe bør overvejes.

En mekaniker drev et værksted, hvor unge arbejdede om dagen og i fritiden brugte værkstedet til, under vejledning, at bygge go carts. Godt resultat.